İdarenin Amaç ve Hedefleri
1: EĞİTİM
Günümüzde bilginin üretilmesi ve paylaşılmasından birinci derecede sorumlu olan üniversitelerden beklentiler artmış ve bu artan beklentileri karşılayacak şekilde, yükseköğretimin yeniden yapılandırılması gündeme getirilmiştir. Türkiye gibi yükseköğretim arzını hızla artırmaya çalışan ülkelerde, arzın kalitesini belirli düzeyde tutabilmek oldukça zordur. Yükseköğretimdeki küreselleşme eğilimleri ve Türkiye’nin Bologna sürecine dâhil olması da eğitimde kalite güvencesinin uluslararası standartta sağlanmasını gerektirmektedir.
Kalkınma Bakanlığınca hazırlanan 9. Kalkınma Planında da eğitim sisteminin ve bağlı olarak insan kaynaklarının geliştirilmesi için, yaşam boyu eğitim yaklaşımının ele alınacağı, eğitimde kalitenin artırılması amacıyla, yenilikçiliği ve araştırıcılığı esas alan eğitim programları uygulanacağı, öğrencilerin bilimsel araştırmaya ve girişimciliğe teşvik edileceği belirtilmektedir. Yabancı dil öğretiminin etkinleştirilmesi, bilgi ve iletişim teknolojilerinin derslerde kullanılmasını sağlayacak yöntemlerin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması ile toplumda yaşam boyu eğitim anlayışının benimsenmesi amacıyla e-öğrenme dâhil, yaygın eğitim imkânlarının geliştirileceği, beceri kazandırma ve meslek edindirme faaliyetlerinin artırılacağı ifade edilmektedir. Bu süreçte temel görev ve sorumluluklar kuşkusuz üniversitelerin olacaktır. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sivrihisar Meslek Yüksekokulu olarak bu sorumluluk anlayışıyla; öğrencilerinin evrensel düzeyde eğitim almalarını, gelişimlerini desteklemeyi, yenilikçilik ve girişimcilik yönlerini geliştirerek eğitim öğretim beklentilerini karşılamayı önemsemektedir. Bu kapsamda sunulan eğitimin kurgulanmasında dış paydaşlarının görüş ve önerilerini de dikkate almaktadır.
Günümüzde yükseköğrenim alanında yüksekokulumuzun her alandaki faaliyetini etkileyen başlıca ulusal ve uluslararası gelişmeler,
- Avrupa Üniversite Birliği’nin Kurumsal Değerlendirme Programı,
- Bologna Süreci,
- Türkiye koordinasyonu Ulusal Ajans tarafından yapılan AB Eğitim ve Gençlik Programları,
- ADEK Çalışmaları,
- AB Çerçeve Programlarıdır.
Avrupa Birliği tarafından 2000 yılında yayınlanan Lizbon Stratejisi hedefleri ve ülkemizin 2001 yılında dâhil olduğu Bologna Süreci hedeflerine yönelik olarak, Bologna Süreci'ne üye ülkeler yükseköğretim sistemlerinde şeffaflık, tanınma ve hareketliliği artırma amaçlarıyla "yükseköğretim alanında ulusal yeterlilikler çerçevesi geliştirme" konusunda taahhütte bulunmuşlardır. Yükseköğretim alanında yeterlilik, herhangi bir yükseköğretim programını başarı ile tamamlayan bir kişinin neleri bilebileceği, neleri yapabileceği ve nelere yetkin olacağını ifade etmektedir.
Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi ise, ulusal düzeyde bir eğitim sistemindeki yeterlilikleri ve bunların birbirleriyle ilişkilerini açıklar. Diğer bir deyişle, Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi, ulusal ve uluslararası paydaşlarca tanınan ve ilişkilendirilebilen yeterliliklerin belirli bir düzen içerisinde yapılandırıldığı bir sistemdir. Bu sistem aracılığıyla, yükseköğretimde tüm yeterlilikler ve diğer öğrenme kazanımları açıklanabilir ve tutarlı bir şekilde birbiri ile ilişkilendirilebilir. Yeterliliklerin kazanılma derecesi, her ders / modül esnasında ve sonunda uygun ve nesnel yöntemlerle "öğrenme çıktıları" olarak ölçülür.
Yüksekokulumuzun eğitim-öğretim birimlerinde ulusal ve uluslararası yeterlilikleri sağlayacak şekilde eğitim programlarında dönüşüm çalışmaları, üniversitemizdeki çalışmalarla beraber 1993 yılında başlamış ve halen devam etmektedir. Yükseköğretim alanında ulusal ve uluslararası ölçekte devam eden rekabet ortamında, tüm öğretim programlarında alan yeterliliklerinin sağlanması, mezun öğrencilerimizin diplomalarının tanınırlığı ve iş hayatında başarıları için oldukça büyük önem arz etmektedir. Yüksekokulumuzun tüm öğretim programlarında alan yeterliliklerini sağlayarak artacak olan rekabet gücü sayesinde yurt içinde ve dışında adından söz ettirecek bir üniversite olmayı amaçlamaktadır.
İnsanlar ve toplumlar sürekli bir değişim içerisinde yer almakta ve karmaşık sorular ve sorunlarla karşı karşıya bulunmaktadırlar. Bu sebeple, toplumlar ve insanlar için sosyal bilimlerin önemi çok büyüktür. Çağdaş, modern, demokratik ve bilgi toplumu olmanın yolu, toplumsal değişim ve gelişimleri anında algılamak ve benimsemekle mümkündür. Toplum içinde yaşayan bireylerin ihtiyaçlarıyla, toplumun beklentileri arasındaki dengeyi sağlamada, bireylere gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırma açısından sosyal bilimlere önemli görevler düşmektedir. Toplumların geçmişinde de geleceğinde de sosyal bilimlerde uzmanlaşmış fertlerin önemi büyüktür. Dünyadaki teknolojik gelişmelerin arkasında sosyal olgular var olup, sosyal olaylar teknolojiye ivme kazandırmaktadır. Bu nedenle, Üniversitemizde sosyal bilimler alanında yeni programların açılması ve geliştirilmesi planlanmaktadır.
Eğitim ve öğretimin bilimsel niteliğini sürekli iyileştirmek, öğrenci merkezli eğitim öğretim yapmak, toplumun ihtiyaç duyduğu doğrultuda eğitim programları oluşturarak toplumla bütünleşmek, eğitim öğretimle üretim sürecini bütünleştirmek, çağın gerekleri doğrultusunda donanımlara ve altyapıya sahip eğitim öğretim ortamlarını oluşturmak ESOGÜ’nün 2013-2017 Stratejik Planında öne çıkan konulardır.
AMAÇ
Yüksekokulumuzun eğitim-öğretim kalitesinin tüm paydaş beklentilerini dikkate alarak bölgesel, ulusal ve uluslararası alanlarda rekabet edebilecek şekilde geliştirilmesi
HEDEFLER
- Eğitim programlarını öğrenci merkezli, çıktı/sonuç odaklı ve uygulama ağırlıklı olacak şekilde geliştirmek
- Öğretim elemanlarının eğitim bilimlerindeki yenilikler yönünden yetkinliklerini artırmak
- Ulusal ve uluslararası düzeyde eğitim amaçlı işbirlikleri geliştirmek
- Öğrencilerimizin uygulamaya yönelik tecrübelerini artırmak
- Eğitim altyapısını derslikler, eğitim laboratuarları, kütüphane, ders malzemeleri vb. alanlarda geliştirmek.
Hedef 1 : Eğitim programlarını öğrenci merkezli, çıktı/sonuç odaklı ve uygulama ağırlıklı olacak şekilde geliştirmek
Birçok ülkede olduğu gibi, Türkiye’nin temel sorunlarından biri eğitim-öğretim kurumlarının nitelikli işgücü ihtiyacını yeterince karşılayamamasıdır. Oysa ülke ve bölge sektörlerinin güncel eğilimleri doğrultusunda gereksinim duyduğu insan gücünün yetiştirilmesi, üniversitelerin en temel işlevlerindendir. Türkiye diğer ülkelerle karşılaştırıldığında eğitimli genç bir nüfus potansiyeline sahip olmasına karşın, yüksek eğitimli genç nüfus içerisindeki işsizlik oranı %30’lar seviyesindedir. Bunun temel nedenlerinden biri, bireyin yükseköğretim sürecinden sonraki iş yaşamında karşılaşabileceği bilgi ve becerilere yeterli düzeyde sahip olmamasıdır. Eğitimli genç nüfus içerisindeki işsiz oranının azaltılarak ülkemizin kalkınma hamlesine katkı yapabilmek için eğitim programlarını paydaş talepleri dikkate alınarak sürekli olarak gözden geçirmek ve yeni programlar açarken de ülke ihtiyaçları doğrultusunda ve istihdam analizlerine dayalı olarak hareket etmek gerekmektedir. Kuşkusuz eğitim programlarında yapılacak iyileştirmelerin işgücü piyasasında karşılığı da olmalıdır. Bu nedenle programların yenilenmesinin yanı sıra kalite güvence sistemi oluşturularak, çıktı/sonuç odaklı bir eğitimle üniversiteden mezun edilecek öğrencilerin, günümüz koşullarının gerektirdiği mesleki standartları karşılamaları sağlanmalıdır.
Eğitimin öğrenci ve öğretici dışında en önemli unsuru, eğitim programlarıdır. Bu nedenle bireyin günün ve geleceğin koşullarına hazır, eleştirel düşünebilen, problem çözebilen, etkin katılım sağlayabilen, demokratik, üretken, rekabet edebilen özelliklere sahip olması programların da niteliği ile ilgilidir. Programların niteliğinin arttırılması için de programların öğreniciyi merkeze alan, çıktı/sonuç odaklı, uygulamalı olarak geliştirilmesi, sürekli olarak değerlendirilmesi ve sonuçlar doğrultusunda gözden geçirilmesi gereklidir.
Avrupa Birliğine uyum sürecinde Yükseköğretim’in Bologna Süreci’yle yeniden yapılandırılması kapsamında oluşturulan YÖDEK etkinlikleri çerçevesinde üniversitemizde 2010-2011 öğretim yılında ADEK çalışmaları başlatılmıştır. Bu çerçevede üniversitemizde gerekli komisyonlar kurulmuş ve ilk olarak eğitimin bilişim ve teknoloji alanında yaşanılan gelişmeler, toplumun ve bireyin değişen gereksinimleri doğrultusunda gözden geçirilerek yeniden yapılandırılması, programların yeniden geliştirilmesi çalışmaları başlatılmıştır. Öğrencinin eğitim sürecinde etkin olmasını, kendi öğrenme sorumluluğunu almasını sağlayan, kazanımlarına odaklanan öğrenci merkezli bir eğitim modeli benimsenmiştir. Üniversitemiz bu yönde başlatılan çalışmaların tamamlanması, sürekli bir değerlendirme sistemi ile kalite güvence sisteminin oluşturulması gerektiğinin bilincindedir. Bu doğrultuda öncelikle yürütülen çalışmalar desteklenecek, tamamlanması sağlanacak, yönetim bilgi sistemleri etkinleştirilerek sürekli bir izleme sistemi oluşturulacaktır. Ayrıca programlar bazında (MÜDEK vb.) yurtiçi-dışı akreditasyon birimleriyle iletişime geçilerek programların akredite edilmesi sağlanacaktır. Sunulan hizmetlerin bir değerlendirme ekibi tarafından sürekli olarak değerlendirilmesi, öğretim performansında sürekli iyileştirmenin sağlanması adına performans ölçme değerlendirme sistemi oluşturulacaktır.
Eskişehir’in fiziksel konumu, gelişmiş bir sanayiye sahip olması, ulusal ve uluslararası pazarda gelişen bir konumunun olması vb. nedenlerle sektörlerin de talepleri doğrultusunda, sağlık, fen, mühendislik ve sosyal bilimler alanlarında yeni ön lisans, lisans ve lisansüstü programların açılması sağlanacaktır. Özellikle raylı sistemler ve havacılık bakım-onarım alanlarında ön lisans programları ile farklı disiplinlerden üniversite mezunlarının katılabileceği ve disiplinler arası lisansüstü programların açılmasına önem verilecektir. Ayrıca öğrenciye, alana dönük derslerin yanı sıra işgücü piyasasında gereksinim duyduğu yenilikçilik ve girişimcilik dersi açan program sayısının artırılmasına yönelik çalışmalar yapılacaktır.
Yüksekokulumuzda geçmiş 5 yıl içerisinde, bir program yeni açılmış ve artırılan kontenjan olmadığı için öğrenci sayılarında pek değişme olmamıştır. Öğrencilerimizin tamamını önlisans öğrencileri oluşturmaktadır. Sivrihisar Meslek Yüksek Okulunda öğrencilerin genelde küçük yerleşim yerlerinde öğrenim görmek istememeleri nedeniyle öğrenci sayılarında önemli gelişmeler görülmemiştir. Bölgesel beklentiler doğrultusunda açılacak yeni yüksek lisans ve doktora programlarıyla bu sayıların artırılması
Hedef 3: Ulusal ve uluslararası düzeyde eğitim amaçlı işbirlikleri geliştirmek
Küreselleşmenin ortaya çıkardığı bilgi toplumu ile yükseköğretime olan talep artmakta, üniversiteler öğretimde niteliği arttırmak için kurumlar arası işbirliği yaparak öğrenci hareketliliğini teşvik etmektedirler. Nitekim kurumların eğitimdeki başarılarının arkasındaki etkenlerden biri; eğitimde dışa açılmaları ve bu konuda öğrencilerine fırsatlar sunmaları, onların bireysel gelişimlerine katkı sağlamalarıdır. Öğrenci ve öğretim elemanı değişim programları bu kapsamda önemli fırsatlar sunmaktadır.
Değişim programları öğrencilerin yurt içinde ve yurt dışında farklı üniversitelerde deneyim elde etmesi, iş hayatına daha donanımlı ve farklı ortamlara uyum kabiliyetleri yüksek bir şekilde başlamalarının sağlanması adına oldukça önemlidir. Üniversitemiz bu durumun bilincinde olup Bologna Süreci’nin de temel hedeflerinden biri olan değişim programlarına büyük önem vermektedir.
Farabi Değişim Programı, öğrenci veya öğretim üyelerinin bir veya iki yarıyıl süresince kendi kurumlarının dışında bir yükseköğretim kurumunda eğitim ve öğretim faaliyetlerine devam etmelerini amaçlamaktadır. Erasmus programı, yükseköğretim kurumlarının birbirleri ile işbirliği yapmalarını teşvik etmeye yönelik bir Avrupa Birliği programıdır. Yükseköğretim kurumlarının birbirleri ile ortak projeler üretip hayata geçirmeleri; kısa süreli öğrenci ve personel değişimi yapabilmeleri için karşılıksız mali destek sağlamaktadır. Uluslararası öğrenci değişimi, eğitim öğretimin yanı sıra kültürel zenginliğe de katkı sağlamakta, sunduğu hareketlilik olanağı ile Avrupa halklarının birbirlerini algılamasındaki önyargıların yükseköğretim çevrelerinde kırılmasına hizmet etmektedir. Ağırlıklı olarak ERASMUS projesi kapsamında yürütülen değişim programından daha fazla bölüm ve daha fazla öğrencinin yararlanması hedeflenmektedir. Böylece, üniversite yaşamında yurt dışı deneyim yaşayan öğrenci sayısı giderek artacaktır.
2012 yılı itibariyle yabancı uyruklu öğrencimiz olmamış ancak KKTC vatandaşı olan 3 öğrencimiz bu zamana kadar yüksekokulumuzda öğrenimlerini tamamlamıştır.
ERASMUS projesi kapsamında yürütülen değişim programı ile Avrupa Birliği ülkelerine giden öğrencimiz olmamıştır.
Hedefe Yönelik Stratejiler
- Farabi programına katılımı arttırmaya yönelik yeni ikili anlaşmalar yapılacaktır.
- Erasmus kapsamında işbirliği anlaşması yapmak
- Öğretim üyesi yetiştirme programları aracılığıyla yüksekokulumuzun öğretim elemanı sayısı artırmak.
Hedef 4: Öğrencilerimizin yabancı dil düzeylerini artırmak
Yüksekokulumuzun, bir yabancı dil bilmenin bireyin vizyonunu geliştireceği, mesleki yeterliğini güçlendireceği, ulusal ve uluslararası alanlarda daha etkin çalışmasına olanak sağlayacağı gerçeğinin bilincindedir. 2012 yılından sonra öğrencilerimize yabancı laboratuvarı ihtiyacını karşılamak üzere bir laboratuvar oluşturma çabası içerisindedir. Bütün programlarda mesleki İngilizce derslerinin programlara eklenmesi veya var olanlarda etkin ve daha uygun ders içerikleriyle bu derslerin daha kapsamlı yürütülmesi sağlanacaktır.
2.2. Temel politikalar ve öncelikler
1 Eğitim programlarını öğrenci merkezli, çıktı/sonuç odaklı ve uygulama ağırlıklı olacak şekilde geliştirmek,
2. Öğretim elemanlarının eğitim bilimlerindeki yenilikler yönünden yetkinliklerini artırmak,
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde eğitim amaçlı işbirlikleri geliştirmek,
4. Öğrencilerimizin uygulamaya yönelik tecrübelerini artırmak,
5. Eğitim altyapısını derslikler, eğitim laboratuvarları, kütüphane, ders malzemeleri vb. alanlarda geliştirmek.